ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه از 9 تا 17

ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه از 9 تا 17

مكونات الثلاجات الصناعية

در این مقاله قصد داریم تا شما را با اجزای سردخانه های صنعتی آشنا کرده و هر کدام از قسمت ها را برای شما عزیزان شرح دهیم.

  1. ریسیور
  2. اویل سپراتور
  3. کندانسورهای فن دار
  4. فیلتر درایر
  5. ساید گلاس
  6. شیر دستی شیر برقی
  7. اکسپنشن
  8. اواپراتور
  9. ترمومتر وترموستات
  10. شیر اطمینان
  11. اکومولاتور
  12. کمپرسور

ریسیور در دیکشنری به معنای محل نگهداری و انباشت است و ریسیور مبرد یکی از اجزای مرسوم سیستم های تبرید است که معمولا جزیی ضروری تجهیزات سرمایشی نیز می باشد. می توان مشاهده کرد که ریسیور می تواند به عنوان منبعی برای کنترل مبرد مایع عمل کند و حتی بر روی فشار کندانس و مادون سرد بودن مایع(subcooling) تاثیر بگذارد و همچنین به عنوان نگهدارنده مبرد مایع اضافی در سیستم تاثیر بگذارد.

نقش ریسیور در کارکرد سیستم با الگوهای طراحی امروزی سنجیده می شود. هرچند سیستم های کوچک با لوله های مویی تجهیز شده اند و از ریسیور در آنها برای سالهاست که استفاده نمی گردد. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات خود را که ظرفیت آنها ۲۵hp و بالاتر از آن است را با شیرهای انبساط و بدون ریسیور می سازند.

ریسیور

در حقیقت برای کوچک کردن مشکلات ابعادی ریسیور بایستی شناختی از کارکرد آن داشته باشیم.
ریسیورسیلندری است که به صورت استوانه برای سیو کردن مبرد به صورت مایع در سیکل سرما استفاده میشود و طوری طراحی میشود که بتواند ۸۵ درصد گاز را در خود ذخیره کند. ریسیور مجهز به شیر انبساط و شیر شناور میباشد.

 

نحوه انتخاب رسیور

 

مخزن جمع آوری مایع مبرد (رسیور)  بایستی برای تحمل فشاری که به آن وارد می شود مناسب بوده و جهت سهولت در نگهداری و تعمیرات , مخزن باید حداقل گنجایش ۱۲۰ درصد حجم کل سیال مبرد در سیستم (حجم مایع اواپراتور ها و لوله های رفت و برگشت) را داشته باشد ، همچنین به لوازم کنترل ایمنی نظیر شیر اطمینان دوبل  مجهز باشد . در مخازن بیش از ۳۰۰ لیتر وجود شیشه نمایش سطح مایع ضروریست .

‌اویل سپراتور

وظیفه‌ی اصلی ‌اویل سپراتور، همانطور که از نام آن بر می‌آید، جداسازی روغن از مبرد گازی است. در واقع ‌اویل سپراتور وظیفه دارد گاز مبردی که از کمپرسور خارج می‌شود را عاری از روغن کند و آن را برای ورود به کندانسور آماده سازد. با توجه به توضیحات ارائه شده، بدیهی است که محل نصب ‌اویل سپراتور جایی میان کمپرسور و کندانسور است.

مزایای استفاده از ‌اویل سپراتور

استفاده از ‌اویل سپراتور مزایای بسیاری دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱- ورود روغن به اواپراتور، لوله‌ها و کندانسور، بازده سیستم را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد و ادامه‌ی این روند در طولانی مدت باعث ایجاد اختلال در سیستم تبرید می‌شود. ‌اویل سپراتور مانعی برای این اتفاق است.

۲- روغن جمع آوری شده توسط ‌اویل سپراتور دوباره به کمپرسور باز خواهد گشت. این امر موجب روغن کاری قطعات کمپرسور می‌شود و علاوه بر بالا بردن بازده سیستم تبرید، لرزش و صدای اضافی و نامطلوب کمپرسور را تا حد بسیار زیادی کم می‌کند.

توجه داشته باشید که اندازه‌ی ورودی ‌اویل سپراتور به کمپرسور اهمیت بسیار زیادی دارد. بهترین حالت وقتی رخ می‌دهد که ورودی آن و درگاه ورودی کمپرسور دقیقا برابر با یکدیگر باشند.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است؛ از آنجایی که ‌اویل سپراتور و کمپرسور ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند بهتر است که در نزدیکی کمپرسور قرار گیرد. همچنین برای حفظ عملکرد ‌اویل سپراتور و جلوگیری از اتلاف حرارت باید آن را عایق کرد.

شارك

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کمک احتیاج دارید ؟ با ما در ارتباط باشید